onsdag 30 december 2009

På jakt efter gardiner..

Eftersom min sal har börjat arta sig med både möbler och annat smått och gott har jag börjat klura på det här med gardiner. Dessutom så fick vi det i julklapp i år så därför känns det också aktuellt.

Helst av allt skulle jag vilja köpa gardiner second hand. Men det är inte det enklaste eftersom vi har rätt högt i tak samt att fönstren är tre stycken (Mycket gardintyg behövs).

Har kikat en del på nätet efter ekologiskt gardintyg och ramlade då över Sonjas Textilatelje. Otroligt mycket bra grejor! Siden, bomull, band, spetsar, snedslå, you name it, och allt ekologiskt. De hade t.om. ekologisk textilfärg som jag blev lite ivrig på. (Jag gillar att färga kläder, läs mer om det här och här.)

Det kommer nog att bli krångligt det här med gardiner till salen. Har ni några tips eller idéer? Allt mottages tacksamt!

2 kommentarer:

  1. Hmm, jag vet att företaget Miljöklon säljer ekologiska tyger, men jag är osäker på om de är lämpliga som gardintyger - verkar mer vara åt klädtygshållet.

    Annars är det egentligen Sonjas jag vill rekomendera.
    Jag har handlat textilfärg av henne (faktiskt för att färga gardiner med)
    Jag köpte även tygprover då och det tycker jag är ett jättebra sätt att få se och känna på tygerna.

    Sonja är utbildad tapetserare och när jag ringde och pratade med henne gav hon ett mycket seriöst och proffesionellt intryck och hon är lätt att prata med.

    Jag rekomenderar verkligen att ringa, för om hon inte kan tillhandahålla det du behöver kan hon säkert ge tips om var du kan vända dig.
    Hon är inte en såndär som prompt vill sälja på folk sina egna produkter - hon vill hjälpa till; något som kan verka nog så ovanligt ibland.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tack för alla tips! Jag tror faktiskt jag ska ringa till henne alternativ beställa tygprover. Har dock fått en idé om att eventuellt ta gamla lakan med spets och göra gardiner av. Frågan är om det kommer att se bra ut?! Måste fundera mera. =)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails