fredag 1 januari 2010

Tio tankar inför det nya året

1. Jag skall fortsätta att utveckla mina matlagningskunskaper samt prova på nya härliga råvaror som hittills inte hittat sin väg in i min matlagning. Det blir mindre tid att lägga på matlagning eftersom jag börjar jobba nu men intentionen är att fortfarande inte köpa halvfabrikat eller helfabrikat om det inte absolut är kris. Och är det kris kan man i alla fall handla ekologiskt.

2.
Jag behöver öva på att leva i nuet och vara fokuserad på det jag håller på med just nu. Är jag på jobbet så är jag på jobbet, leker jag med Wilhelm så leker jag med Wilhelm etc. Ibland är det alldeles för lätt att sväva bort i tanken och inte vara 100 % närvarande. 2010 är året när jag alltid finns på samma ställe med min kropp och mina tankar!

3.
Det är rätt uppenbart att jag inte är något träningsfreak. Jag tycker att det är jättekul när jag väl kommer igång. Tyvärr har jag taskig disciplin vilket brukar resultera i att jag håller på ett par gånger och när första förkylningen/träningsvärken/skadan infinner sig blir det inget mera. Jag måste börja inse att det är otroligt viktigt för min kropp att jag rör på mig ofta och med lite högre intensitet (inte bara en promenad per dag med Greta). Att sätta upp mål som man sedan inte når är inte rätt väg att gå. Däremot så ska mitt mål bli att träna mer än jag gör idag. Har börjat redan nu ikväll!

4.
Nytt kök i sommar. Inspiration och planerande skall sättas i verket fortast möjligast. Måste rota fram alla gamla inredningstidningar där det finns "Köksspecial".

5.
Jag älskar att läsa och det ska jag avsätta tid för. Om inte annat så skall en bok finnas med i väskan jämt så kan man läsa när det finns tillfälle.

6.
Vad gäller att handla mat så hoppas jag att 2010 är året när ICA och Konsum inser att man ska skylta stort och tydligt för ekologiska varor. Priset får gärna minska också men jag väljer att tänka som så att om vi är många som handlar ekologiskt så kommer priset till slut att gå ner eftersom utbudet då kommer att öka. Fram för mer ekologisk och närproducerad mat!!

7.
När det måste handlas nya kläder skall dessa främst inhandlas på second hand annars ekologiskt. Gör redan så till största delen men man kan alltid bli duktigare! =)

8.
Bloggandet skall fortsätta (eftersom jag tycker att det är så underbart kul). På grund av mitt arbete kommer det dock inte att bli i samma utsträckning som tidigare. Måste försöka fixa till så jag kan mobil-blogga. (Är så ohändig med mobilen, hjälp mig någon!!)

9.
Jag ska fortsätta att förkovra mig i diverse intressanta tidskrifter och relevant litteratur vad gäller mitt miljöengagemang. Strävan efter ett ännu mer miljövänligt liv fortsätter.

10.
Sist men inte minst så ska jag spendera tid och kärlek på mina två fantastiska pojkar som jag har. Tacksamheten når inga gränser när det gäller Jonas och Wilhelm. Det bästa jag har i livet och definitivt viktigast!

Inga nyårslöften men en massa tankar. Har ni några löften, mål eller tankar kring 2010?

2 kommentarer:

  1. En blogg jag följer - Bondjäntan - kallade sina mål för "Förbättring 2010", jag tyckte det lät spännande så jag "apade efter" genom att göra samma sak och försöka sprida det.
    Nu är vi ett litet gäng "Förbättrare".

    Jag undrar om jag får lägga upp en länk till din blogg i den listan.

    Du måste inte kalla det just Förbättring 2010, det är inte namnet i sig som är grejen utan att vilja förändra små saker i vardagen till det bättre.

    SvaraRadera
  2. ekomuppen: Tack gärna, lägg upp mig med. Låter jättebra!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails