söndag 10 januari 2010

Du har chansen att rädda liv!!

Bild lånad här.
Ekolog, humanist, biolog, etnolog. You name it och jag anser mig vara lite av alltihop. I min konsumtion så försöker jag att handla ekologiskt och gärna rättvisemärkt om det finns som alternativ. Återvinning är något som jag förordar skarpt både i form av källsortering av sopor men även att skapa något nytt av något gammalt.

Det är där som det här med kroppen kommer in. Jag är relativt frisk förutom förkylningar och diverse andra småsaker. Många människor på denna jord är inte det. Därför väljer jag att dels ge blod men jag har även skrivit upp mig i donationsregistret. Visst det är möjligt att många tycker att det känns otäckt att diskutera organdonation men det tycker inte jag. Det är en naturlig del av livet och fler måste våga ta ställning!

Jag har haft ett uppehåll i min blodgivning under graviditeten och även ett år efter pga amningen men nu ska jag komma igång igen. Den dagen som jag hamnar i en olycka så vill jag att det ska finnas blod så det räcker till mig. Därför anser jag det vara självklart att jag ger blod själv. På många blodcentraler i landet finns det ofta för lite blod på lager och så ska det inte behöva vara. På Geblod.nu kan man anmäla sig och även finna mer information kring blodgivning.

Organdonation ser jag också som helt självklart. Vad ska jag med mina organ till när jag är död?! Och återigen, om jag hamnar i en situation där jag behöver ett nytt organ så hoppas jag att det finns. Hos Donationsrådet kan man hitta mer information om organdonation samt även anmäla sig till Donationsregistret.

Jag vill hylla livet och därför har jag gjort dessa val. Om jag kan hjälpa någon som är sjuk så vill jag göra det. För jag hoppas att det finns dem som skulle göra det för mig!

5 kommentarer:

  1. Å, du är underbar!!!
    Jag vill också donera, helt självklart, det har bara aldrig blivit av att jag anmält det, det känns så himla självklart. Bra att du länkar :) Tack för hjälpen!!! För jag behöver verkligen väga upp att jag aldrig lämnat en endaste liten droppe blod. Men jag borde... dels för alla anledningar du nämner & dels för att komma över min fåniga sjukhusnojja som gör att jag svimmar bara av blotta tanken

    SvaraRadera
  2. Åååå, vad skönt!!!
    Nu är det klartt, det tog exakt 2 min, men då kikade jag nog runt lite på donationsrådets sida också :)
    Tack Emelie för att du hjälper oss att vara lite bättre människor :)
    Kram!!!

    SvaraRadera
  3. Stina: Oj vad mycket beröm. Jag rodnar! Det känns bra att jag kan inspirera och få fler att anmäla sig till både blodgivning och organdonation. Kram kram

    SvaraRadera
  4. Vad glad jag blir.
    En till blodgivare!
    Tack för att du skriver om det i bloggen. Jag borde också skriva ett inlägg - har jag tur kanske jag kan inspirera någon.
    Jag bor i Stockholm och här är det konstant brist på blod. Stockholm måste hela tiden ta in blod utifrån. Inför storhelger är det extra illa. Jag gissar att färre lämnar då, men att det är fler olyckor - kanske på grund av ökad trafik.
    Jag brukar pricka in och lämna innan jul till exempel om jag kan, man var jag och lämnade två månader tidigare går det ju inte...

    SvaraRadera
  5. Ekomuppen: Förstår att det brukar bli brist i storstäderna. Det är ju t.om. akut brist här hos oss. Vi behöver definitivt bli fler.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails