tisdag 12 januari 2010

Vad hade jag gemensamt med 38 andra svenskar år 2009?


Bild lånad här.
Jag insjuknade i sorkfeber.

I slutet av maj blev jag dålig vilket innebar att jag hade hög feber (ca. 40 grader) och ont i kroppen. Jag låg sjuk hemma i något dygn men tillslut höll det inte och vi åkte in till akuten. När vi kom dit var jag så nåk (dålig på norrländska) att jag inte kunde sitta och vänta i väntrummet utan fick ligga i ett undersökningsrum.

Jag låg inlagd på sjukhuset med feber och nedsatt njurfunktion i 4-5 dagar och sedan var jag pigg igen. Det finns de som blir superdåliga och inte sig lika på flera månader så jag hade enorm tur.

Sorkfeber kan man få om man befunnit sig i uthus, sommarstugor eller liknande och andats in en del damm. Där sorkar kan ha funnits finns också en viss risk för sorkfeber.

Men som sagt, vi var 39 stycken svenskar som insjuknade i fjol så risken är inte så jättestor. Och det är bra tur!

2 kommentarer:

  1. Åh, jag tänkte på dig då jag läste om det i tidningen! ;)

    SvaraRadera
  2. Jenny: Det värmer att du tänker på mig ibland. =)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails