måndag 11 januari 2010

Godaste pajskalet!

Igår åt vi skink- och broccolipaj till middag. Jag brukar använda mig av samma recept på pajskal varje gång jag gör paj och sedan varierar jag innehållet. Att ha förvälld mangold i är väldigt gott men broccoli och skinka är också mums.

1 dl grahamsmjöl (eko)
1,5 dl vetemjöl (eko)
60 g smör skuret i småbitar (eko)
0,5 dl kesella (jag har använt turkisk yoghurt någon gång och det går också bra).
1 ägg (eko)

sesamfrön

Blanda alla ingredienserna till en smidig deg. Ställ kallt en stund (Går att förbereda dagen innan och ställa i kylen med plast över). Tryck ut degen i en rund, smörad pajform (ca 30 cm i diameter). Häll på sesamfrön och tryck fast dem i degen. Nagga med en gaffel och in i ugnen att förgräddas i 175 grader ca. 10 minuter.

Sedan kan man fylla med vad man vill och som pricken över i:et brukar jag vispa ihop
2 ägg
1,5 dl mjölk
och en krossad vitlöksklyfta

som jag sedan häller över fyllningen. Man kan öka på äggstanningen något om det är så att man har en pajform med höga kanter. Några drag med svartpepparkvarnen och sedan in i ugnen 175 grader ca. 30 minuter.

Smaklig måltid!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails