tisdag 12 januari 2010

Oekologiska hudprodukter

Jag har tidigare (här) gjort ett inlägg om det dåliga innehållet i bland annat produkter avsedda för babyns hudvård. Nu kan jag inte låta bli att göra ett till.

Idag när jag var och handlade mat så passade jag på att kika lite på alla produkter avsedda för små, mjuka babykinder och rumpor. Det är en sån massa skit i många av produkterna som säljs i vanliga mataffärer så det är inte långt ifrån att jag skulle vilja be butikerna bojkotta dessa produkter.

De ingredienser som jag främst reagerar mot är dessa: Vaseline, Petrolatum, Paraffine Oil även kallad Paraffinum Liquidum. Som jag skrivit i det tidigare inlägget så härstammar dessa från Bergolja, alltså samma bas som asfalt, bensin, fotogen, etc.

De produkter som jag såg idag var Barnängens barnolja, Natusans barnolja samt Barnängens zinkkräm och hudkräm som allesammans innehöll ovannämnda "skit".

Jag skulle önska att alla konsumenter var medvetna om detta så att de kunde göra ett aktivt val. För jag kan inte tänka mig att någon skulle vilja bada sin baby eller smörja in sin baby med dessa produkter om de visste vad de innehöll. Jag vill i alla fall inte det!!

Ni kan köpa ekologisk hudvård hos bland annat Greenmama, Hildur, Ekohygien och Ecologia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails