torsdag 31 december 2009

Förberedelser inför nyårsmiddagen

Vi ska, som jag tidigare skrivit (här), grilla på vår bordsgrill till middag (varmrätt). Förrätten består av en fisk och skaldjurssoppa och efterrätten, vit chokladmousse med björnbär. Alkoholfri dryck och bål kommer även att serveras dels på grund av nykterister i familjen men även eftersom varken jag eller min sambo dricker särskilt ofta. (Jag har inte druckit alkoholhaltig dryck sedan jag blev gravid i maj 2008.)

Nu på morgonen har jag och Wilhelm lagat till två olika marinader som vi lagt köttet i. Nötkött från Jonas föräldrars KRAV-lantbruk hamnade i en marinad med vitlök, gullök och vitpeppar.
Älgkött fick en marinad med honung, senap och chili.
I båda marinaderna fanns olivolja (KRAV) samt vitt vin som bas.

Jag har även förberett efterrätten: Vit chokladmousse med björnbär

4 port

2 dl grädde
1 ägg
1 dl kesella
200 g vitchoklad

Smält chokladen i vattenbad. Vispa upp ägget ordentligt i en bunke. Ta en annan bunke och vispa grädden. När chokladen är smält rör ner den i det uppvispade ägget. Blanda i kesellan och sist den vispade grädden. Häll i portionsformar och ställ kallt att stelna.

Strax före servering lägger man på bären. Det går bra med andra syrliga bär också såsom osockrade hallon, röda vinbär, blåbär etc. Vad man har hemma.

Otroligt gott!

Wilhelm som älskar att tugga på allt har tuggat bland annat på färska champinjoner men han brås på sin mor där. De ska definitivt vara smörfrästa...=) Därför spottade han ut det mesta när han tuggat färdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails