tisdag 29 december 2009

Fyrverkeri på nyår? - Nej Tack!


Bild lånad här.

Fyrverkerier kommer inte att skjutas upp hemma hos oss. Dels för att vi har fyrbenta älsklingar både i form av hund och häst här på gården som inte uppskattar sådant men även för att rent miljömässigt så är det FÖRKASTLIGT att skjuta upp fyrverkerier. De innehåller så otroligt mycket tungmetaller och andra miljöfarliga ämnen, t.ex. bly.

I uppsatsen som jag länkar till nedan, kan man läsa att man kommit fram till att det i Sverige under år 2004 spreds 46 ton tungmetaller och andra kemikalier från just fyrverkeriuppskjutning.

För att inte tala om materialet som fyrverkeripjäsen är byggd av, papper, kartong etc som bara hamnar ute i naturen. För erkänn, ni går väl knappast och letar rätt på alla era uppskjutna raketer??!!

Det går att hitta på så mycket annat roligt för pengarna som det kostar dessutom. Gör ett aktivt val. Köp inga raketer i år!

Här kan ni läsa en uppsats från Lunds Universitet om just Fyrverkeriers påverkan på miljön.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Vad glada vi blev åt det du skrivit!!! Snubblade över din blogg när jag försökte se på nätet om Kapp-Ahls ekologiska bomull också är schysst färgad (joo, du vet ju hur man snurrar runt i cyberspace...), och råkade så se vad du skrivit om fyrverkerier.
    Här i min nya familjekonstellation blev det förra nyår nästan skilsmässa innan vi ens gift oss. Sambon hade inhandlat massor med fina fyrverkerier för att glädja oss, och min ena dotter som är paniskt rädd vägrade så klart gå ut. Själv gick jag också snart in då en enorm raket landade bredvid, nästan på, min yngsta dotter. Inför årets fest har det också diskuterats. Mina argument är bl a husdjuren, samt arbetsförhållandena för de som producerar fyrverkeripjäserna. Nu fick jag ytterligare ett argument, tack!
    Nina+Alma, Agnes och Aili

    PS Vi har faktiskt bott på lantgård i Resele, och ÄLSKADE det! Lyllo du!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket. Roligt att du gillade inlägget och att du nu har ännu mer att komma med i diskussionerna om fyrverkeriernas vara eller icke-vara hemma hos er. =) Stå på dig!! hihi

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails