måndag 28 december 2009

Ljusning i vintermörkret

När det är så här mörkt och kallt som det är ute nu så älskar jag att både drömma om sommaren som ligger framför oss men även se tillbaka på sommaren som varit.

Bland de guldkorn som berikade min sommar 2009 var bland annat en konsert med Sofia Karlsson. I gröngräset hos Alvaro i Kläpp i Näsåker satt vi, kanske ca. 100 människor, i kvällssolen med hästar i galopp som bakgrund. Sofia, barfota och klädd i slitna jeans och en stickad tröja, framförde tillsammans med fantastiska musiker, den ena pärlan efter den andra. "Skärmarbrink", "Flickan och kråkan", "Jag spelar för livet" osv. Vilken kväll!! Innerligt och trolskt.

Jag blev otroligt lycklig när jag fick hennes nya samlingsskiva "Det allra bästa" i julklapp av min bror och hans flickvän. Nu lyssnar jag och Wilhelm på "Visa från Kåkbrinken" när vi äter lunch på dagarna. Och gissa om jag drömmer mig tillbaka till i somras...

Sofia Karlsson driver även, tillsammans med Johan Nordgren, ett projekt "Återuppliva Östersjön". Där de vill belysa miljöproblematiken runt Östersjön, öka kunskaperna hos folk men även sprida vidare den önskan de har om att vi allihopa ska göra kloka/medvetna val för Östersjöns bästa. På hemsidan finns även en bunt med tips om hur just Du kan göra kloka val i din vardag.

Här kan ni lyssna på Sofia Karlsson på My Space. Hett tips är "Skärmarbrink" men även "Jag väntar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails