tisdag 15 december 2009

Idag har jag färgat!


På sistone har jag haft rätt mycket för mig inför bl.a. lillemans födelsedag men idag var det rätt lugnt och då passade jag på att färga en del av hans kläder. Två bodies, en tröja och ett par byxor. Ena bodyn, tröjan och hängselbyxorna är ärvda (och därmed använd av andra barn tidigare), en body har Wilhelm själv fläckat ned. Det som alla plagg har gemensamt är att de är fläckiga och icke-användbara i det skick som de var i.

Efter lite "Allmoge-blå" har de blivit kanon!!!

Om man läser på instruktionerna som följer med i kartongen så är det super simpelt. Blöt kläderna, lägg dem i tvättmaskinen. Klipp av hörnen på färgboxen och fixermedels boxen och ställ i dem (hela!!!) ovanpå kläderna. Ta 500 g färgningssalt och häll över alltihop. Kör på 40 grader.

När maskinen gått klart kör man ett vanligt 40 graders program med tvättmedel också för att få bort alla spår av färg. (Ja, ni läste rätt. Jag tvättade med tvättmedel den här gången. Tvättnötter används i vanliga fall.)

Visst blev de bra?! Hade varit synd att slänga dessa plagg.

2 kommentarer:

  1. Coolt!!! Å snyggt!!!
    Låter roligt, det måste testas!!! Har bara färgat av misstag då vitt blivit rosa eller grådassigt. Men det här var andra patroner må jag säga :)

    SvaraRadera
  2. Stina: Mmm, har jag lyckats med också. =) Det är kanon, så slipper man kasta kläder som är fullt funktionsdugliga.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails