torsdag 17 december 2009

Höstens vedermödor blir morgonens frukost

Till frukost har jag ätit två mackor med leverpastej och egen-inlagd gurka. Såååå gott.

Wilhelm har ätit min specialgröt. Ibland har vi köpt Hipp's KRAV-märkta, barngrötspulver eftersom de är näringsmässigt väl sammansatta. Nu har ju Wilhelm fyllt ett år och äter mer och mer av samma mat som vi vuxna äter. Därför känns det också naturligt att börja med mer vanlig gröt. Idag kokade jag gröten på ekologiskt Grahamsmjöl (2 dl vatten + 4 msk mjöl). Först fick mjölet dra i vattnet en timme för att göra järnet mer lättillgängligt. (Lilleman drack en flaska välling direkt när han vaknade så han var inte akut-hungrig)

Sedan kokade jag upp gröten och sist blandade jag i lite hemgjord aprikospuré, en halv mosad banan samt en skvätt ekologisk rapsolja. Till serveringen blev det också lite eko-mjölk.

Behöver jag nämna att tallriken var tom när Wilhelm ätit?! Kiwi till efterrätt (Järn upptas lättare om man även ätit c-vitamin).

En kanonstart på dagen helt enkelt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails