fredag 18 december 2009

Debatt kring ekoliv

Ett av mina inlägg som jag gjorde i höstas handlade om bloggen Ekostil och vad jag hade för åsikter om den. (Läs detta inlägg här.) På aftonbladet har man nu länkat till det jag skrev från ett debattinlägg som är gjort av nämnda bloggerska (Ekostil).

På hennes blogg finns även en kommentar till mitt inlägg. (Läs denna kommentar här.)

Känner att jag vill göra ett förtydligande:

Tanja!

Jag uppskattar verkligen och välkomnar debatten.
För mig så är miljön något jag brinner för. Något som upprör och berör mig på många olika sätt. Därför är det också så att jag ofta skriver med hjärtat istället för hjärnan när jag bloggar (Inte alltid smart, jag vet, men 100 % ärligt). Jag står för mina åsikter (till skillnad från de kommentarer du fått från anonyma eller pseudonyma avsändare).

Det jag irriterade mig på, när jag upptäckte din blogg, var att i alla fall det jag läste då kändes så kortsiktigt. Nu när jag läst en del av dina inlägg så känns det inte på samma sätt. Det låter bra att du ska fortsätta att leva eko till viss del efter det här året är slut. Min åsikt är att Ekoliv är något långsiktigt. Ett aktivt val man gör och, i alla fall för mig, finns det numera inget annat alternativ.

Jag vill inte att min familj (min son först och främst) ska använda kläder eller skor som blivit framställda på oförsvarliga sätt. (Ett kilo bomull= Ett kilo gift). Att köpa ett billigt plagg i affären blir en dyr affär i längden med tanke på miljön men även med tanke på de människor som framställer dessa varor och som dagligen kommer i kontakt med olika gifter och färger. Vad gäller maten är det samma princip. Jag vill inte att det ska användas konstgödsel eller bekämpningsmedel för att framställa det vi ska äta. Dessutom ser jag helst att råvarorna transporterats så kort väg som möjligt. Därför väljer jag KRAV och ekologiskt i första hand men även närproducerat. Vi är inte vegetarianer men äter i princip bara viltkött (Älg) och jag är noga med att laga vegetariskt ofta.

Du och jag lever otroligt olika liv och det är ett faktum. Jag är "en bondjänta från Norrland", som någon kommenterade på din blogg, (vilket jag är otroligt stolt över) och du bor och arbetar i Stockholm. Två helt olika sätt att leva. Det finns positivt och negativt med båda. Något som jag dock tycker att du ska se som otroligt positivt är att i storstan är det enklare att leva miljövänligt till viss del. Utbrett nät med kollektivtrafik, restauranger, caféer och butiker med eko-inriktning osv. De som bor i stan har många möjligheter att vara extrem-eko om de vill. Jag är tvungen att köra bil mycket eftersom jag bor 3 mil från närmsta stad och har 2 mil enkelresa till mitt jobb. Det finns dåliga förbindelser med kollektivtrafik, inga eko butiker/restauranger/caféer. Jag kan handla eko-mat på mataffären och resten får ske via internet för min del. Jag väljer även att handla allt som går second hand (Mycket kläder men även möbler och leksaker.) Att bo på landet innebär att vi har en trädgård och vi kan därför odla så mycket vi vill och känner för. Vi bor även nära producenter av diverse olika matvaror vilket vi ofta nyttjar. Slutsatsen är att man kan leva eko på olika sätt i stan och på landet. Inget är bättre eller sämre!

Det du skriver om hyddan i skogen, rovorna, menskopparna, puderfärgade ekokläder och allt det där, är som du själv säger något extremt som kanske inte passar gemene man. Dock är det på sin plats att ge alla dessa människor en stor eloge för att de valt att leva så. Ex. de som byggt eko-hus (solskepp) med egna kretslopp samt egen försörjning av vatten och el. De som väljer att leva så eko som det är möjligt är stora inspiratörer och på många sätt banbrytande i och med de val som de gjort. Vi bör se upp till dem och ge dem all cred de förtjänar. För trots allt så är deras sätt att leva betydligt mera hållbart. De som gör så mycket för miljön ska bara ha rosor!

Jag håller fortfarande inte med dig i allt som du skriver angående konsumtion. Du skriver att du är så j-la less på alla bakåtsträvare. Jag ser inte mig själv som en bakåtsträvare bara för att jag tycker att konsumtionen måste minska radikalt. Visst är det så att konsumtionen aldrig kommer att försvinna och det begär jag inte. Det enda jag önskar är att (som du även skriver) folk öppnar ögonen och börjar ta ett aktivt ansvar för sin egen konsumtion. Att vara en medveten/obekväm konsument är otroligt viktigt (Läs ett tidigare inlägg om konsumtion här). Glitter, glamour och lyx är (till viss del) precis som du säger ingenting som man måste lägga ned om man ska leva eko. Däremot så måste man ställa sig frågan; Vad är lyx (glitter/glamour) för mig?? Om lyx är att åka till Thailand varje vinter eller köpa en ny skoter varje år? Äga den nyaste, flashigaste bilen/tv:n/prylen? Då måste man tänka om! Att tro att miljön räddas genom att vi åker kors och tvärs i världen med flyg, samt konsumerar som dårar (vilket många gör) är naivt. Lyx är något som måste omdefinieras. För mig kan lyx vara detta: Gå ut en solvarm morgon och plocka hallon från min häck. Kramas med min älskade lille son. Unna mig att sitta vid min symaskin och tok-sy (som jag också älskar). Lyx finns i det lilla, vi måste bara bli uppmärksamma på det.

Det är inget att hymla med att vi måste avstå vissa saker. Jag älskar att resa men flyget väljer jag bort nu för tiden. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Personligen tänker jag inte heller lasta över ansvaret på någon annan. Ingen kan göra allt men alla kan göra något, visst är det så. Möjligen så är jag något hård när jag dock anser att vi måste göra något mer än att byta till lågenergi-lampor och släcka tv:n när vi inte ser på den. Det är dags att öppna ögonen och se ut över världen och verkligheten. För visst vill vi kunna se våra barnbarn i ögonen och säga till dem att vi gjorde det vi kunde, vårt bästa för att lösa miljöproblemen?! Indianerna brukar säga att man alltid ska tänka 6 generationer framåt innan man handlar/agerar. Det tycker jag är så rätt. Varför ska de som inte ens är födda än behöva ta ansvar för de konsekvenser som kommer av vårt leverne idag? För fortsätter vi som vi gör nu så är det precis vad som kommer att hända.

Be the change you wish to see in the world!

Varma hälsningar och God Jul / Emelie Nilsson

1 kommentar:

  1. Hej,
    Förstår inte riktigt vad det skulle vara för debatt? Vi strävar ju efter samma mål! Jag jobbar INTE för miljön kortsiktigt, tvärtom. Och för mig är också lyx och flärd det lilla. Att få vara frisk, umgås med familjen och njuta av tillvaron.
    Våra konsumtionsmönster MÅSTE förändras, och jag är kanske ett levande exempel på att det går att gå från överkonsumerare till att fortsätta jobba och leva i stort sätt som förr, fast där jag konsumerar mindre och konsumerar medvetet.
    Att leva ett aktivt och lyckligt liv kan absolut gå hand i hand med ekologisk och hållbar livsstil, det är vad jag bevisar nu. Om jag ska vara ärlig trodde jag inte detta var möjligt när jag startade den 4 juni. Experimentet/projektet, att leva så eko det går varje dag, varje minut och sedan skänka alla ev. intäkter från bloggandet till välgörenhet = mitt årsprojekt! För att ytterligare förtydliga Mitt årsprojekt går ut på att blogga om förvandlingen och skänka alla intäkter till välgörenhet. Detta gör jag under ett år. Att jag sedan väljer att fortsätta inspirera och leva eko när projektåret är slut det är en helt annan sak. Något som bara är positivt och bra!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails