söndag 15 november 2009

Gårdagens besök i Näsåker


Bild lånad här.
Jag har tidigare berättat om Näsåker, ett samhälle som ligger ca. 1 mil från där jag bor. De har Konsum, Ica, frisör, vårdcentral osv. Dessutom har de URKULT en fantastisk världsmusik festival på sommaren. Därtill finns också min favorit second hand butik "Bidraget" där jag ofta fyndar samt hämtar mina Rekolådor (en ny är på gång på fredag).

Igår råkade det bli så att när jag skulle handla lite på Konsum så hamnade jag dessförinnan inne på en butik där jag tidigare aldrig varit - Essys hantverk. Vilket underbart ställe! Atmosfären, doften, varorna. Makalöst! Att berätta allt jag skulle vilja om detta besök i ett inlägg är svårt så jag ska försöka att göra historien kort.

Essys är en gammal handelsbod och min sambo har berättat att han varit där när han var liten. Essy hette den gamla damen som drev affären som verkar ha varit ungefär som en järnaffär, allt från leksaker till muttrar. I dagsläget bedriver Per Sahlström läderverkstad samt hantverksbutik i lokalerna. Läderprodukterna tillverkar han själv samtidigt som han har ett samarbete med dels lokala hantverkare men också Fairtrade organisationer i Indien. Kläder, hemtextil och annat hantverk som tillverkas av stamfolk som lever i små byar nära den Pakistanska gränsen i Indien.

Väl värt ett besök både webbutiken men främst butiken i Näsåker. Vilken pärla!! Perfekt för alla julklappsinköpen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails