måndag 16 november 2009

Jag heter Greta och jag älskar att arbeta!

Vår älskade lillhund på hallgolvet hemma. Sedan Wilhelm föddes så har man mindre tid för henne men vi försöker att ge henne den tid vi kan. Minst en långpromenad om dagen och ofta lite bus och mys inne under resten av dagen. Greta älskar att jobba med hjärnan. Vi har en Clicker, en liten apparat som jag kan använda när jag vill jobba med henne en stund. Ageranden som jag vill uppmuntra/berömma klickar jag på, vilket för henne innebär att jag i princip tar ett "fotografi" av det hon gjorde. Och när samma sak tagits tillräckligt många "foton" på så inser Greta att detta beteende vill matte att jag gör igen. Hon har till exempel lärt sig stänga dörrar med Clicker osv. Till saken hör att varje gång som man klickar med clickern måste man ge henne en godis. Det är då det hela förstärks för henne och hon inser att det kommer något positivt av det.

Ett roligt tips till er hundägare som inte kommer på hur ni ska arbeta med er fyrfota vän. Clickern är perfekt att använda ute också. På promenad t.ex. Om hunden drar i kopplet så klickar man varje gång som hunden inte drar. Glöm inte godiset bara! Mycket godis behövs..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails