torsdag 19 november 2009

Grönskande inredning


Bild lånad härifrån.

Jag tycker att det är så härligt med mycket växter inomhus. Hos oss finns allt möjligt såsom hjärtan-på-tråd, hibiskusar, orkidéer, fikusar, garderobsblommor etc. På sommaren har jag många pelargoner i olika färger. De förbättrar även inomhusluften. Speciellt gullrankor.

Något som många inte reflekterar över är hur enkelt det är att föröka sina blommor. Istället för att köpa nya tar jag sticklingar. Pelargonerna t.ex. har jag klippt ner och stoppat de små skotten i nya krukor. Med hjärtan på tråd och murgrönor klipper jag loss en tråd/ranka och stoppar ner i ny jord. Efter ett tag har de rotat sig och mår finemang.

Jag vattnar mina blommor med bl.a. potatis-vatten. Dvs det vatten som blir över efter att man kokat potatis. Annat grönsaksvatten funkar också men det ska vara helt klart, inga grönsaksbitar i, då börjar det lukta till slut i blommorna. Utomhusblommor brukar jag vattna på sommaren med vatten blandat med kaffesump.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails