söndag 22 november 2009

Avlägga rapport angående tvättnötter


Härmed avläggs en liten rapport angående mitt användande av tvättnötter istället för tvättmedel. Tvättnötter är, som jag tidigare skrivit, en helt biologisk produkt (Det är faktiskt en nöt) som även är helt biologiskt nedbrytbar. Jag har nu tvättat tre gånger med 6 stycken nöthalvor, samma nöthalvor alla gångerna. De kommer nu att få landa i komposten eftersom de är förbrukade. Jag har ännu inte prövat att göra diskmedel av tvättnötter men tänker försöka mig på det också när tillfälle finnes.

Hur blev då mina tvättade kläder??
Tvätten är ren, doftar ingenting, men jag vill heller inte ha någon doft. Om man vill ha doft kan man tillsätta några droppar eterisk olja tillsammans med lite vatten i facket för sköljmedel.
Sköljmedel har jag inte använt men tvätten är mjuk och härlig ändå.

Slutsats: Tvättnötterna fungerar kanon hittills och är definitivt ett alternativ till "vanligt" tvättmedel som inte är särskilt bra för naturen.
Här kan ni handla tvättnötter på nätet.

2 kommentarer:

  1. Riktigt Coolt!!!
    Har aldrig hört talas om detta. Bra att du uppdaterar oss Emelie :)
    De här måste jag komplettera städskafferiet med!
    Såpa och galltvål är annars mina favoriter :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Stina: Såpa och galltvål är också väl använt här hemma. Tvättnötterna är nya favoriter!!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails