onsdag 25 november 2009

Kvällens våffel-middag

Imorse gjorde jag drottningsylt av hallon och blåbär från frysen. Det känns så "gött" att kunna plocka fram bären som vi plockade i somras/höstas. Bra mycket nyttigare och godare än sylten man handlar på affären. Mycket mera bärinnehåll också.

Den enklaste sylten
gör jag så här:

Koka upp bären tillsammans med pyttelite vatten i en kastrull. När bären kokat en stund så häller jag på socker. Mängden varierar utifrån vilka bär jag använder samt hur mycket sylt jag gör. Ex. Jordgubbar = Lite socker, Svartvinbär= Mycket socker.
När sockret smält ned ordentligt och sylten kokat upp igen är det klart. Då fyller jag sylten på varma burkar. Dvs burkar som fått stå utan lock i en ugn som är 100 grader. De blir naturligt desinficerade. Sätt på locket med en gång. När ni sedan ska använda syltburken brukar det knäppa till när man öppnar på locket. Världens bästa konserveringsmetod. Och helt ekologisk.

Så till middagen. Eftersom jag kokat sylt kände jag att det vore mysigt att provsmaka. Därför fick det bli frasvåfflor till middag.

2 1/2 dl iskallt vatten
3 1/4 dl mjöl (Jag tog lite ekologiskt dinkelmjöl och lite ekologiskt vete)
1/4 tsk salt
4 dl vispgrädde

Blanda mjölet, saltet och vattnet till en smet. Vispa grädden så den blir rejält fluffig. Blanda sedan försiktigt ned grädden i smeten. Om man vill kan man lägga till en anings smält smör i smeten men det är inte absolut nödvändigt. 1 dl smet till en dubbel lagg. Jättefrasiga och goda!

Om man vill kan man ha créme fraiche, rödlök och rom till våfflor istället. Det är också jättegott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails