onsdag 25 november 2009

Snabba fakta om återvinning

Roliga och intressanta fakta hittade i den lokala ortstidningen.
  • 90 % av Sveriges befolkning källsorterar förpackningar och tidningar.
  • Ett kilo återvunna plastförpackningar kan minska koldioxidutsläppen med två kilo.
  • Ett ton hårda plastförpackningar kan återvinnas till ca 84000 blomkrukor.
  • Om alla skulle lämna in sina kapsyler till återvinning räcker stålet till 2200 nya personbilar. Varje år! (Fast vi behöver inte göra bilar av stålet, tvärtom, gör något helt annat.)
Hemma hos oss känns det absolut självklart att källsortera. Hur är det hemma hos er?

3 kommentarer:

  1. Jo, då vi börjar bli rätt duktiga :-)

    Jag läste också det om kapsyler och bilar för något år sedan och sedan dess åker alla kapsyler i metallburken - fast "de är så små".

    Jag var en exemplarisk sorterare för några år sedan. När jag flyttade blev jag sämre, dels på grund av förändrad livssituation och dels på grund av ett oändligt mackel med återvinningskärlen här.
    Men tidigare i år fick jag en liten tillrättavisning av en läsare - och oj, vad den tog skruv!
    Nu är back on track igen.
    Och glad och stolt! :-)

    SvaraRadera
  2. Ekomuppen: Jo visst är det så här också. Det går upp och ner och under vissa perioder är man mera noga. En god känsla infinner sig dock när man källsorterar och kan känna att den här tidningen/kartongen/schampoflaskan/plåtburken kommer att bli något helt annat om jag återvinner den. De slipper hugga ned ett nytt träd, använda mera olja etc. för att tillverka en helt ny. Man är helt klart en liten kugge i ett enormt maskineri. Alla kuggar är viktiga!!!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails