måndag 9 november 2009

Här ska tvättas....


Jag har länge funderat på att prova Tvättnötter men har liksom inte kommit mig för. Men när vi var på Grön Gåva i helgen så fanns det rakt framför ögonen på mig, läge att prova, tänkte jag.

Så nu har jag precis laddat tvättmaskinen med en mörk tvätt och en liten tygpåse med 6 nöthalvor. Tvättnötter är 100 % biologiska och fritt från kemikalier och tillsatser. Det är en nöt som växer på träd i bl.a. Indien. De innehåller det naturligt rengörande ämnet Saponin som frigörs från nötterna vid temperaturer över 30 grader. Samma nötter kan användas flera gånger och när de är förbrukade kan man lägga dem på komposten

Förutom att tvätta kläder med dem kan man även göra ett avkok på nötter och använda som flytande tvättmedel/rengöringsmedel/shampo/husdjursshampo/bekämpningsmedel mot ohyra på blommor.

Visst låter det kanon? Jag ska rapportera hur resultatet blev. Någon annan vill kanske dela med sig av sin erfarenhet av tvättnötter?!

2 kommentarer:

  1. Jag har använt tvättnötter drygt ett år och trivs oerhört bra med dem.
    Tvätten blir lika ren som med andra tvättmedel, jag tycker det är skönt att slippa parfym, jag tycker textilierna blir så mjuka att inget sköljmedel behövs. (Jag använde visserligen inte sköljmedel tidigare heller)
    Det som någon gång inte har gått bort med tvättnötter har inte gått bort med annat medel heller - så det så! :-)

    SvaraRadera
  2. ekomuppen: Vad roligt att du är nöjd med nötterna. Jag är nöjd med hur min första "nöt-tvätt" blev. Rent och fint!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails