måndag 9 november 2009

Hemlagad barnmat del 2

Jag har tidigare gjort några inlägg om barnmat och hur och vad jag brukar laga.(Här kan ni läsa om det, även här samt här)

Idag har jag lagat en sats med aprikospuré. Torkad frukt innehåller mycket socker men också mycket järn och annat nyttigt. Jag brukar använda Saltå Kvarns eko-aprikoser. Det är viktigt att de inte är svavlade.

Jag lägger aprikoserna i blöt ett par timmar och sedan kokar jag upp dem, låter dem koka i max 10 minuter och sedan pressar jag dem med potatispress. Det är praktiskt att frysa in purén i istärningslåda. En liten tärning blir perfekt att kyla/smaksätta en portion gröt med.

Till mellanmål idag fick Wilhelm lite hemmagjord yoghurt. Ekologisk A-fil smaksatt med ett rivet eko-päron och lite kanel. Det tycker han är jättegott! Det är bra att variera och inte alltid ge dem gröt utan även börja vänja lillmagarna försiktigt med mjölkmat.

Tack för idag allesammans! Vi skrivs imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails