tisdag 10 november 2009

Kom-ikapp dag.

Ibland behöver man en dag när man kommer ikapp med saker som hamnat efter. Idag har jag därför dammsugit, plockat, vikt tvätt osv.

Hos oss har det dessutom sinat i frysen på barnmat och det behövdes sannerligen en påfyllning. Därför tinade jag köttfärs igår och idag har jag lagat gryta av det. Morötter, lök, persilja och andra örtkryddor fick också ingå. Frös in alltihop förutom en portion som Wilhelm får till middag. Det är bara att tillsätta lite potatis eller någon annan kolhydrat så har man en lämplig måltid.

Jag har också provat ett recept som finns i boken "Vägen till ett skönt och grönt barnaliv" av Karolina Pihlo. Avokadomuffins, perfekt både för barn och vuxna som mellis.

6 dl mjöl (jag tog 3 dl vete- och 3 dl dinkelmjöl, eko självfallet)
2 1/2 tsk bakpulver
1 röd lök (jag hade ingen så jag struntade i det)
1 avokado
3 dl mjölk (eko)
4 msk olja (jag tog ekologisk olivolja)
örtkryddor
lite salt (jag tog inget salt alls)

Blanda torrvarorna med löken i en bunke. Rör ner mjölk och olja och arbeta till en deg. Rör i avokadobitar och klicka ut degen i muffinsformar. Anpassa storleken efter den som ska äta.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter i 225 grader eller tills de fått fin färg.

Jag smakade en och den var jättegod. Tror att Wilhelm kommer att uppskatta en muffins till mellis i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails