lördag 17 oktober 2009

Lunch för både stora och små

Efter viss uppröjning efter gårdagens ljusgjutning så blev det fixning av lunch. Till oss vuxna blev det örtbiffar med lingonsylt och bacon (Vi är som ni kanske märkt inte vegetarianer). Vegetarisk mat, typ Quorn och annat tycker jag är jättegott och jag lagar det gärna. Jonas som är älgjägare ser gärna att det finns något "köttigt" till så oftast finns det som tillbehör i alla fall.

I vårt hushåll lagar jag den mesta maten, vilket inte gör mig något för jag tycker att det är kul (oftast) samt att jag är väldigt intresserad av näringslära, nya recept etc. Sen vi fick Wilhelm så har jag blivit väldigt noga med råvaror och vad det gäller honom så är det endast det bästa som gäller. Vi vuxna får ibland äta något halvfabrikat när tiden är knapp.

Wilhelm fick idag äta pasta med vegetarisk sås. Jag använder Risoni (Pasta som ser ut som ris) eftersom det är enkelt för honom att äta.

Vegetarisk pastasås för småttingar
Koka morotsslantar + en hackad vitlöksklyfta i lite vatten (bara så det täcker). När det är färdigkokt mixar man det tillsammans med lite rapsolja och något krämigt (turkisk yoghurt, grädde, créme fraiche...). Lägg gärna till någon färsk krydda. Basilika eller persilja. Persilja är rikt på järn så det är en krydda man gärna kan tillsätta i mycket av barnens mat.
Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails