måndag 12 oktober 2009

Att använda det man har - "Slintage"

Jag har som jag tidigare skrivit väldigt mycket åsikter om konsumtion och hur vårt samhälle är uppbyggt kring konsumtion. Det upprör och berör mig väldigt mycket, speciellt hur omedvetna många verkar vara. Många gånger upplever jag det som att folk "blundar" för det faktum att vi sätter fotspår rent ekologiskt på denna jord och många av oss alldeles för stooooora.

Jag har inget emot att erkänna att det bor en liten hamster inom mig. Det sparas, samlas och göms undan saker som skulle kunna komma till användning någon gång, eventuellt i en annan skepnad. T.ex. blev min sambos alla urtvättade håliga t-shirts till babytvättlappar. Hos mig finns alltid en tro på att jag kommer att behöva saken igen någon gång och därför har jag väldigt svårt att kasta och göra mig av med saker. Om jag mot förmodan gör mig av med en sak så hamnar den ofta på loppis eller i klädinsamlingen. Då kanske någon annan kan få användning av grejen.

Ett bra exempel på "slintage" (Korsning mellan vintage och slitage) är det svarta linne som jag köpte i Göteborg på H&M när vi var på klassresa i nian (Jag är 26 nu). Det linnet ligger fortfarande i garderoben och används med jämna mellanrum. Självklart syns det att det är använt men det fyller fortfarande sin funktion och jag har inga planer på att sluta använda det än. Som det är i dagens samhälle köper vi saker, kläder etc som vi sedan använder under en mycket kort period pga, t.ex. modesvängningar eller helt enkelt att det kommer ut nyare modeller som vi hellre vill ha. Det är bara så synd att så få förstår att den livsstilen inte är hållbar. Det är dags för oss alla att ta vårt ansvar som världsmedborgare och delförvaltare av planeten jorden.

1 kommentar:

  1. Du har så rätt. Om principen att saker och ting får ett högre värde med stigande ålder som (t ex antikviteter)skulle bli gällande inom långt fler områden vore mycket vunnet.
    Då skulle människor med stolthet förvalta och förädla sina ägodelar i st f att tillämpa den slit- och slängmetodik som många förefaller göra idag. Färre skulle slaviskt följa modets nycker och i stället skulle mer personliga
    trender med en blandning av gammalt och nytt bryta ny mark inom en rad områden. För hur kul är egentligen en helt stylad tillvaro med bara nya prylar?...M

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails