torsdag 15 oktober 2009

Rensa i röran

Wabi Sabi handlar bl.a. om att välja ut sina favoritsaker och ha dem framme, att rensa ut allt annat onödigt helt enkelt. Idag har jag rensat i mitt röriga gästrum/syrum. Jag hade tyger, kläder som behöver lagas, spetsar och annat smått och gott över hela rummet plus en massa barngrejor som behövdes stoppas undan. Det tog sin lilla tid men nu ser rummet betydligt bättre ut och saker och ting är mera organiserade.

Vi ska få besök i helgen av en vän och det var den lilla "sparken" jag behövde för att få lite ordning i kaoset. När man rensar på det där viset upptäcker man mycket kul som man inte minns att man hade eller som man i alla fall inte tänkt på. Jag hittade jättemycket kul tyger som jag ska använda till Wilhelms rum, bl.a. till kuddar. Det ska få bli lite "crazy" i färgskalan hos honom. Lite randigt, lite rutigt, lite grönt, lite rött etc. Det finns forskning gjord på att små barn stimuleras bäst av starka färger och mönster (så ljusblått och babyrosa är egentligen sjukt fel).

Jag skulle vilja ha mera tid till att sy men jag försöker att prioritera och då finns det saker som är så mycket viktigare att hinna med att göra. Tids nog kommer det ett tillfälle när jag kan sitta i godan ro och sy. Förra gången satte jag mig för att prova att sy ett par tum-vantar till Wilhelm och då sydde jag mig genom fingertoppen. Antagligen så är det ett tecken..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails