fredag 16 oktober 2009

Oh, what a day!

Vi har kommit till slutet på denna dag och jag lämnar mitt första och enda inlägg för idag. Jag och kära M har haft fullt upp hela dagen med att ställa för ljusgjutning samt att genomföra densamma. På morgonen kom M hit och vi ställde och grejade, lagade lunch till liten, hungrig Wilhelm (Hemlagad fiskgryta och potatis, päron till efterrätt) och som grädde på moset tog vi en svepa till metropolet Näsåker för att införskaffa lite mat samt med en förhoppning om att loppisen skulle vara öppen så vi kunde köpa till lite mer glas och burkar att gjuta ljusen i. Den förhoppningen grusades, vilket var lika bra eftersom vi upptäckte när vi väl satt i gång med ljusen att vi skulle få burkar över. Så till nästa år har vi några extra.

Dagens mystips är att gjuta egna ljus att ha i vintermörkret. Gör det tillsammans med någon god vän, med lite bra musik på stereon och goda saker att smaska på när man väntar på att stearinet ska smälta i vattenbadet. Detta är återvinning om något. Istället för att kasta bort allt stearin som blivit över från andra ljus så blir det till nya ljus. Så slipper man köpa nya.

Vi började med ljusen ca. 14 och vi är än inte klara. Den sista satsen, med rött stearin (juldoft) står fortfarande på spisen.

"Låt mig få tända ett ljus, tända det bara för dig.
Färga din värld röd och klar, se hur du glittrar till svar. Ute går natten till ro, bygger en gnistrande bro, fram till vårt festglada hus, där jag vill tända ett ljus.
Ett ljus, för bara dig och mig."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails