tisdag 13 oktober 2009

Ost är den nya grönsaken

Jag har precis varit och handlat på ICA och när jag kom hem så upptäckte jag något som irriterar mig.

En del eko-grönsaker blev det. När jag läser på körsbärstomaterna (I love eco) visar det sig att de är odlade i Israel men packade i Holland. Jag tar sedan och läser på förpackningen med avokados och de är odlade i Mexiko och packade i Holland. Kiwisarna som jag också köpt är odlade i Italien och gissa var de är packade......jo Holland. Det som i affären kändes som ett himla bra val, känns helt knepigt när jag kommer hem. Varför packas frukten/grönsakerna inte i det land de är odlade och sedan skickas till Sverige. Holland som mellanhand känns fruktansvärt onödigt och klimat-osmart. Får jag gissa så tippar jag på att det sitter i ekonomin och att holländska arbetares löner ligger snäppet under svenskars. Frågan är ändå, är det bättre att köpa ekologiska tomater som har åkt sträckan Israel-Holland-Sverige eller ska jag välja ett annat alternativ?

Svaret är inte självklart för mig. Flygresorna som dessa tomater har gjort kan lika gärna kvitta ut klimat-vinsten som man gör på att odla tomaterna ekologiskt.

Jag får helt enkelt låta bli att köpa tomater/kiwis/avokados överhuvudtaget och istället sikta in mig på den ekologiska osten "Västan" som inte bara är ekologisk utan även tillverkad på mejeriet i Östersund.

Fast vem vet, ostskalken kanske är packad i Holland???!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails