torsdag 8 oktober 2009

Svart bälte i second hand!

Imorgon ska jag och Wilhelm åka till Näsåker och hämta nästa Rekolåda. Vi hämtar den på Biståndsbutiken "Bidraget". Det finns en liten fara med att åka dit. Jag har en tendens att vilja kika, prova och köpa saker. De har sååå mycket fint! Kläder och skor för både barn, dam och herr + lite ätbara ekologiska saker, teer och annat mys.
Vi får se hur svag karaktären är imorgon, om jag kan gå dit med lilleman och hämta rekolådan endast eller om jag råkar in på något sidospår.

Det har nästan blivit en sport för mig det här med second hand. "Hitta det bästa fyndet" kan man kalla den sporten. Det finns ju bara fördelar med att handla second hand.
  • Grejorna är betydligt billigare än vad de skulle varit nya.
  • Många kläder är mjukare och "intvättade" vilket jag gillar bättre än "ny" känslan som vissa kläder har. Det känns kemikalie-aktigt.
  • Man får ofta vara ensam om grejen man köper, åtminstone finns den i begränsad upplaga.
I första hand så handlar jag second hand och hittar jag inte det jag söker köper jag det nytt men då helst ekologiskt.

Konsumtion är ett av mina favorit diskussionsämnen och jag ska egentligen inte börja skriva om det. Jag är dock av uppfattningen att vi handlar på TOK för mycket grejor som vi varken behöver eller mår bättre av. För att spara jordens resurser så krävs det att vi minskar ner på konsumtionen ordentligt och då gäller det först och främst vi i väst-världen. Vi kan omöjligt förvägra de som bor i utvecklingsländerna något med tanke på hur vi själva lever.

Om man ska handla, handla second hand, men helst av allt, tänk igenom om man verkligen behöver grejen överhuvudtaget.

Tack för idag. Vi skrivs mer imorgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails