torsdag 8 oktober 2009

Hösteldar och kretslopp

Idag har vi dragit ris och eldat en del. På vår gård har Jonas röjt fram betesmark där det för tillfället betar ett antal kvigor och oxar (som tillhör Jonas mamma och pappa) samt två hästar, Poppe och Forina (inte våra dock).Efter röjningen så har det legat en hel del ris kvar. Det är så otroligt viktigt att man inte låter alla gamla betesmarker i Sverige växa igen, håll landskapen öppna!!

Idag är en perfekt utomhusdag, solen skiner, det blåser inte alltför mycket osv..

Lunchen i dag bestod av rester från gårdagens middag. Jag har ju skrivit lite grand om hur vi gör med rester. I princip all mat äts upp i vårt hus. Man kan alltid komponera ihop en annan maträtt om man har något över. Om det mot all förmodan skulle bli något som inte äts upp av oss hamnar det ofta i en liten hundmage eller i vår kompost(oftast beror det på att jag stoppat resterna i en burk i kylen som jag sedan glömmer bort. Burkar i kylen är rätt överrepresenterat hos oss.)

Komposten jag har är en varmkompost dvs, den består av två lager med en luftspalt emellan. Den fungerar jättebra och det blir kanonfin svart "mylla" som jag hittills använt i rabatter, vid jordgubbarna och hallonhäcken samt i blomkrukor. Jag har inget trädgårdland men ett nedmonterat växthus finns i ett av våra uthus. Det har jag fått av en bekant till Jonas och det ska definitivt sättas upp och användas framöver.

I komposten lägger jag i princip allt, frukt/grönsaksskal, löv, rivna toa/hushållspappersrullar och äggkartonger, hushållspapper, gamla blommor, trädgårdsrens etc. Dock inte maskrosor eller tistlar eftersom jag fått för mig att deras frön överlever allt. Utan komposten skulle vi ha betydligt mera sopor. När jag skaffar mig ett trädgårdsland måste jag nog skaffa en kompost till. Vill helst inte lägga kompost av fruktskal som kan vara besprutade på saker vi ska äta. På blommor går det däremot fint.

Har ni någon kompost? Vad lägger ni i den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails