fredag 30 oktober 2009

Var en medveten konsument - var klimatsmart!

Idag har jag varit till Näsåker och bl.a. handlat mat på Konsum (världens bästa butik vad gäller eko/fairtrade sortiment). Dock upptäcker jag i fruktdisken något som irriterar mig. (Läs vad jag skrivit tidigare om irritationsmoment vad gäller frukt/grönsaker)

Två äppelsorter kan man välja mellan, Golden Delicious från Italien samt Royal Gala från Nya Zeeland. Inga av sorterna är KRAV. Rent naturligt så är det ju de italienska äpplena man väljer. Hur klimatsmart är äpplen från andra sidan jorden? Men eftersom ursprungsland står så litet så måste man verkligen leta efter det för att överhuvudtaget lägga märke till det. Jag efterfrågar bättre märkning av ursprungsland i butiken både när det gäller KRAV varor och vanliga. Vi konsumenter måste enkelt kunna göra ett medvetet val.

Blir också irriterad när jag tänker på de turkiska yoghurt hinkar som finns i alla svenska butiker. Företaget som har dessa heter Lindahls och det känns ju väldigt svenskt. Enda lilla parentesen är att dessa hinkar med sitt innehåll produceras i Tyskland och Österrike. Även om man väljer den ekologiska så är den från Österrike. Jag vill ha svenska mjölkprodukter så är det bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails