torsdag 29 oktober 2009

KRAV-märkt väljs bort av konsumenterna


KRAV:s hemsida kan man läsa att försäljningen av KRAV-märkta produkter ökar och det är glädjande. Något som jag läste i tidningen igår är dock inte så glädjande. Forskare på Handelshögskolan och KTH i Stockholm har testat intresset för KRAV-märkta produkter i fyra stora matbutiker. Under en vecka skyltades KRAV-produkterna upp lite extra synligt och under en jämförelsevecka skyltades KRAV-produkterna lika stort och med samma pris men utan KRAV-märkningen. Vad hände? Jo, den vecka när KRAV-produkterna märktes upp var andelen ekologisk försäljning 28,4 %, den veckan som man tog bort KRAV-skylten var försäljningen av eko-varor 31,5%. Totalt ingick 57000 köp i studien. Enligt forskarna väljer många konsumenter bort KRAV-märkt i förväg för att de uppfattar varorna som dyrare, att de har sämre hållbarhet och kvalitet.

Ja, vad ska man säga?! Det finns egentligen inte så mycket mer att komma med förutom att folk behöver öppna ögonen lite. Sämre kvalitet och hållbarhet?! Det kan ju omöjligt vara bättre kvalitet att stoppa i sig varor med 10 E-nummer.

Jag blir upprörd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails