torsdag 18 mars 2010

"Bakom varje kaffekopp finns en familj!"

Bilden är lånad här.

På bilden ovan ser ni kaffet som dricks hemma i det Kårénska/Nilssonska hushållet. Kokkaffe som är KRAV- och Rättvisemärkt.

För några ören mer per kopp väljer jag att motverka barnarbete, miljöförstöring och diskriminering. Jag främjar också demokratin och organisationsrätten samtidigt som de familjer som odlar kaffet får skäligt betalt för sitt arbete.

Eftersom kaffet är ekologiskt innebär det att jag som konsument är säker på att få en vara som är hälsosam och ren. Både för mig som kaffedrickare men också för de som producerar och skördar kaffet och även för miljön i stort.

Det är det väl värt, eller hur?

Citatet i rubriken är hämtat ur tidningen Reko Nr. 4 Dec-Feb 2010 och är i grund och botten ett nicaraguanskt uttryck. Väl värt att tänka på!


2 kommentarer:

  1. Ååå, skule va gott med en slurk!!! Synd att det är lite långt för att bara komma över nu på en gång. Här är kaffet slut, helt slut, tömde burken upp&ner imorse... Ska kolla efter ditt fina kaffe när jag handlar sedan. Fin förpackning också, ser nästan ut som vyerna i Resele :)
    Kul att pratas, vi får höras mer :)
    Å sen måste ni komma upp till Fängsjö snart också!!!
    Vi höres!!!
    Kramkram & krya på dig!!!

    SvaraRadera
  2. Det finns jättemånga olika sorter med bryggkaffe som är KRAV- och rättvisemärkta också. Jag älskar kaffe! Lite för mycket nästan... Självklart ska vi ses på ett eller annat sätt framöver. Kommer inte vi ner, så kommer ni upp, eller så kommer vi till Fängsjö eller så hittar vi på något annat...du förstår vad jag menar! På något vis ska vi ses..=) kram kram och tack

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails