måndag 18 januari 2010

Olika sätt att ta sig till jobbet!

Ikväll kom jag hem ca. 17.30 från mitt jobb. Jag har, som jag tidigare skrivit, 2 mil enkelväg mellan mitt hem och mitt arbete. Det renderar en hel del bilåkning. Jag har tänkt igenom olika alternativ men inget känns särskilt bra:

-Lokaltrafik (buss) Tyvärr så är mina arbetstider (vilka är extremt varierade) inte synkade med busstrafiken och i och med att jag bor på landet går det ca. 2 bussar åt vardera hållet per dag. Det är i princip omöjligt att både ta sig dit på morgonen i lämplig tid samt att kunna ta mig hem igen när jag slutat.

-Samåkning. De flesta av mina arbetskamrater bor antingen i närheten av där vi jobbar eller inne i stan (fel håll för min del). Dock finns det faktiskt en tjej som bor ännu längre bort än jag och faktiskt kör förbi mig. Tyvärr så jobbar vi ALLTID olika tider vilket alltså innebär att antingen måste någon av oss åka hemifrån bra mycket tidigare än den måste samt att någon av oss måste vänta på den andre i slutet av dagen. Det kan handla om så mycket som ca. 3 timmar.

-Cykel. När man öppnar förskolan börjar man klockan 6. Jag har inte räknat ut hur tidigt jag skulle behöva cykla hemifrån men om man ska räkna med att jag måste duscha dessutom när jag kommit fram så behövs det nog i alla fall två timmar. Jag vill inte cykla hemifrån klockan fyra på morgonen, framförallt inte under den här tiden på året. När det blir sommar ska jag fundera på det, åtminstone när jag börjar lite senare! =)

Om jag bodde inne i en storstad skulle jag antingen gå, cykla eller åka buss/tunnelbana. Jag säger som en kompis sa: När det dyker upp T-bane skyltar i Resele så ska jag börja åka, tills dess får jag hålla mig till bilen (nästan jämt).

Hur tar ni er till ert jobb??!!

7 kommentarer:

  1. Kan du inte börja gräva en tunnelbana från Resele då? ;)
    Tänk vilken grej att ha där ute på landet. ;D

    SvaraRadera
  2. Hej! Roligt att jag hittat din sida. Försöker verkligen tänka ekologiskt så långt det går.
    Jag samåker till jobbet. Vi delar bensin och miljö.
    /H

    SvaraRadera
  3. Jenny: Kan du hjälpa mig i så fall? Jag skulle vilja ha en linje som går mellan Näsåker och stan med stopp bland annat i Forsmo. =)

    HY i Holmsund: Väkommen hit! Alltid roligt med nya vänner i blogg-rymden!

    SvaraRadera
  4. Jag har fördelen att ha nära nog att kunna cykla men så länge det är snö eller frost på backen är det bussen som gäller. Vet att man borde cykla men jag har aldrig lärt mig att cykla på halt väglag och olycksrisken gör att jag helst låter bli (alldeles bortsett från fruset cykellås)

    SvaraRadera
  5. Klart jag hjälper dig att gräva. Säg tid och plats bara. ;)

    SvaraRadera
  6. Heavenly Hel: Vad härligt med cykelavstånd. Har själv börjat överväga tanken att prova på att cykla någon gång i sommar.

    Jenny: Vi tar det när tjälen gått ur marken. hehe =)

    SvaraRadera
  7. Hihi!
    Jag bor i Stockholm strax utanför innerstaden och just här går "tunnel"banan över jord. Ni kanske inte behöver gräva så mycket som man kan tro. :-)

    Skämt åsido;
    Jag åker just nu tunnelbana / buss till skolan. För ovanlighetens skull är det faktiskt en hel del snö här.
    När det är barmark brukar jag cykla. Det tar 15-20 minuter.

    För att använda klyshor;
    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
    Har man inte möjlighet att miljöoptimera transporterna så kan man alltid göra något annat - vilket du helt uppenbart gör.
    Här däremot, där kollektivtrafiken duggar tätt och fler borde låta bli bilen - här sitter folk ändå i sina bilar och spyr ut avgaser i bilköerna. Vad gör man åt dem undrar jag ofta...

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails