onsdag 20 januari 2010

Små funderingar om värme..

Har funderat över uppvärmning av hus i allmänhet och främst då vårt hus i synnerhet.

Vi värmer upp vårt hus med jordvärme (alltså drygt 1000 m slang nergrävda på ett visst djup ute på vår ena lägda.)

I vårt hus finns även 2 kakelugnar, en vedspis i köket samt en öppenspis på övervåningen.

Funderingen jag har är följande:

Vad är mest miljövänligt?

-Att endast värma upp huset med jordvärmen (går åt en del el, men inte särskilt mycket) och knappt elda något.

-Att i huvudsak värma upp huset med jordvärme samt att stödelda i både vedspis och kakelugnar? (Kakelugnarna blir ungefär lika varma som ett normalt element och beroende på hur länge man eldat kan det hålla i sig i ca. 12-15 timmar.)

El är ju något vi bör spara på, något av en bristvara, men vedeldning släpper ju ut en hel del koldioxid.

Jag röstar för alternativ 1, lite myseldning kan vi nog inte komma ifrån. Vad tycker/tror ni är mest miljövänligt?

4 kommentarer:

  1. Halloj Emelie!!!
    JAg har ett litet kakelugnstips som vi brukar köra med här i vårt kallhus :)
    På kvällen när man mys-eldat klart och det bara glöder lägger man in två vedträn och stänger igen spjället. Jag tror man kan stänga helt men jag är lite feg, det bildas ngn gas tror jag som inte är bra om det blir på tok för mkt, därför ska man bara ha ngt enstaka vedträ, och som sagt jag brukar inte stänga igen spjället helt men nästan...Men grejen är att då ligger vedträna och småglöder hela natten och kakelugnen håller sig varm jättelänge!!!
    Kram på dig!!!

    SvaraRadera
  2. Stina: Eftersom jag lever tillsammans med en brandman kan sådana där saker vara lite trixiga. Men tack för tipset i alla fall! Massvis med kramar till er =)

    SvaraRadera
  3. Oj,oj,oj, jamenherreguuuud!!!
    Lite gas, eller kanske blir det ganska mycket gas, nån gas, jag vet inte vilken ;/ och sedan en massa glööÖÖööööd. Å sen blir det varmt, jättevarmt ;)
    nehemennehej, när du säger det, så förstår jag nästan att det inte riktigt rimmar med djupsömnen för en brandman.
    Hälsa en kram, en brandsäker kram ;)

    SvaraRadera
  4. hahahahaha, jag ska hälsa!! =)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails