torsdag 21 januari 2010

Älskade sura lilla firre

Bilden lånad här.

Jag bara ÄLSKAR surströmming men nu har jag hört på radion idag att det finns en risk att den kommer att förbjudas med tanke på de höga dioxinhalter som uppmätts i fisk fångad i Östersjön och Bottenviken.

Visst, jag vill inte äta gift men samtidigt är det så otroligt, sagolikt gott att det liksom inte spelar någon roll i det hela. Jag menar, chips innehåller akrylamid som eventuellt kan orsaka cancer, men vi äter ju chips ändå.

I vår familj försöker vi så långt det går att äta naturligt, ekologiskt, giftfritt etc etc. Men då får surströmmingen bli undantaget. Jag kan sluta med chips istället.

Tunnbröd, kokt potatis i skivor, lök, creme fraice och surströmming ovanpå längtar jag efter i princip året runt.

Typiskt....nu blev jag hungrig...

2 kommentarer:

  1. Jag äter nog hellre 15 påsar chips (som jag egentligen inte gillar) än att äta en ½ surströmming. ;)
    Så mycket norrlänning är jag. :P

    SvaraRadera
  2. Jenny: Vi ska ta en riktigt "skiva" fram i sommar så du lär dig!! =)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails