fredag 4 december 2009

Min belysnings fetisch






Har tidigare gjort ett inlägg om min faiblesse för lampor och belysning i varierande slag.(Läs mera här.) Vi har mestadels taklampor från loppisar/auktioner eller sådana som är arvegods men här har ni två exempel på nya inköp.

Spotlights med lite gammaldags/lantlig touch har jag letat efter länge. Krom och moderna armaturer känns så fel hemma hos oss. Den benvita spotlighten med hålmönster hittade vi på Bauhaus i Sundsvall. Den sitter nu framför den stora kakelugnen i salen.

Adventsstjärnan köpte jag två av i Övik på mellandagsrea förra året. Den är av märket Watt & Veke. Wilhelm föddes ju 6 veckor för tidigt och därför var vi stationerade på barnavdelningen i Övik de två första veckorna efter hans födsel. Jag hade inte varit utanför sjukhusets dörrar på 8 dagar och kände att det var dags. Dessa stjärnor följde då med mig tillbaka! Underbart skimrande och skirt ljus. Passar perfekt i min nya sal! Jag kommer nog alltid att förknippa de fina adventsstjärnorna med vår älskade sons ankomst. (Jesusbarnet hade ju också en stjärna, fast Wilhelm han har ju till och med två ;)

Visst är det härligt med belysning och de olika sätt man kan skapa stämning just genom lampor och levande ljus?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails