söndag 1 november 2009

Kosttips i förkylningstider



Jag som arbetar inom barnomsorgen har haft problem med att jag ständigt är lite förkyld. Vilket antagligen beror på att jag har så många kontaktytor i mitt yrke och är utsatt för så många olika bakterier. Det här året när jag varit mammaledig är det friskaste året jag NÅGONSIN haft (Om man bortser från att jag fick sorkfeber i maj, men det är en annan historia). Slutsatsen man kan dra av detta är att om man håller sig borta från folk och är hemma hela tiden så blir man i princip inte sjuk, eftersom man inte utsätter sig för någon eventuell smitta. Problemet är att ingen vanlig människa kan stanna hemma eller vill det för den delen heller. Vad kan man då göra för att "boosta" kroppens immunförsvar och fylla på alla reserver och depåer för att kunna "stå emot" de sjukdomar man möter.

Jag dricker mycket grönt te som innehåller antioxidanter. Antioxidanter hjälper kroppen att försvara sig. Vitamin C och E, betakaroten och selen är exempel på antioxidanter som finns i mat. Bär, frukt och grönsaker ska man äta mycket av för att få i sig mycket antioxidanter. Tänk färgglatt när du komponerar dagens grönsaks/frukt/bär intag. Morötter, broccoli, svarta vinbär, paprika, vitkål, tomater osv. Försök tänka på att äta utifrån säsongen och vad som är färskt. Färska och ekologiska varor har konstaterats innehålla mera antioxidanter än andra.

Ät varierat och framförallt ät gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails