onsdag 4 november 2009

Julbak del 1 - Choklad muffins

Bilden är dassig beroende på min dåligt städade ugnslucka...(måste fixa det).

Här börjar en liten serie med inlägg. Jag tänker försöka julbaka en gång i veckan fram till jul, då har man ett antal sorter att bjuda på samt att nibbla på själv och man behöver inte tokstressa sista veckorna.

Idag blev det världens enklaste/godaste muffins. Man behöver ingen elvisp och inget bakpulver, jättesimpelt!

Kladdiga chokladmuffins

2 ägg (Grannens eko ägg)
3 dl strösocker (eko)
100 g smör (eko)
1 1/2 dl vetemjöl (eko)
1 krm salt
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao (eko & fairtrade)

Muffinsformar och två bunkar.

Smält smöret. Rör ihop sockret med äggen i en rätt stor bunke. I den andra bunken rör man ihop resten av de torra ingredienserna (mjöl, vaniljsocker, salt, kakao).
Rör ihop alla ingredienserna i den stora bunken och klicka ut i formarna. Eftersom man inte har något bakpulver kan man fylla ganska mycket i formarna.

225 grader i nedre delen av ugnen, ca 10 minuter.

Låt dem svalna lite (de släpper pappret lättare då) och pudra eventuellt över lite florsocker före serveringen. Passar bra att frysa.
Mums mums..

3 kommentarer:

  1. Jag bakade dymlegrottor igår! Snäppet vassare än dina grejjer. ;)

    SvaraRadera
  2. Henrik: Oj vad smaskigt. Jag får göra dem en annan dag. Men då måste jag komma ihåg att köpa både Dumle och Noblesse. Undra om de finns i eko-varianter?!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails