tisdag 30 mars 2010

Kläder för förskolan


Dessa kläder ropade jag in på nät-auktion häromdagen. Sammanlagt med frakt kommer de att kosta mig drygt 100 kronor. Byxor och tröja av märket Katvig.

Så här inför att Wilhelm skall börja på förskola, vilket han gör i början av maj, behövs det fyllas på med en del kläder.

Som förskollärare har man ett litet försprång med tanke på att jag vet hur det är på förskolan. Tänkte ge er andra föräldrar samma chans. Här kommer därför några välmenande råd sådär förälder till förälder.

-På en förskola leker man. Om ert barns kläder inte är sköna och funktionella eller inte får bli smutsiga är det bäst om de kläderna stannar hemma.
-Kolla med jämna mellanrum att ert barns kläder är i rätt storlek, hela och rena. (En gång skulle jag byta tröja på ett barn men den enda tröja som fanns var i strl 74, 6-9 månader. Sitter ganska dåligt på en tre-åring).
-Ha ett bra lager med extrakläder på förskolan. Förslag på vad som bör finnas: 3 par trosor/kalsonger, 3 par strumpor, ett par strumpbyxor/långkalsonger, 2 par byxor och 2 par långärmade tröjor, 2 t-shirts/linnen. Beroende på om det är sommar eller vinter kan det även behövas shorts/tjocksockar/extra vantar och mössa/keps.
-Nu under våren är det SUPERVIKTIGT med galonvantar och galonbyxor. Det är inte kul att bli blöt på en gång när man går ut. Ha förslagsvis även fler vantar på förskolan. På morgnarna kan det vara kallt men sedan under dagen tinar det upp och blir blött.

För övrigt är det också viktigt att påpeka att nummer ett, vad gäller barnkläder, är funktion. Glitter, söthet, coolhet, häftighet osv är INTE viktigt. För oss är det barnen i kläderna som är det viktiga inte kläderna som sitter på barnet. Det är vi vuxna som signalerar till våra barn att kläderna och utsidan är viktigt. Därför pratar vi på förskolan sällan om barnens kläder tillsammans med barnen. Att jämt berömma och kommentera deras snygga tröjor eller coola jeans är onödigt. Att däremot berömma en tröja som ser mjuk ut eller ett par skor som verkar snabba är en annan sak. Då är det inte utseendet som är det viktiga!

Några tankar från en "yrkesskadad" förskollärare. ;o)

5 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet!
    Jag vill också passa på att tacka för tipset om loppisen på Storgatan. Jag var dit under sportlovet när jag och dottern besökte mina föräldrar i Sollefteå. Hittade hur mycket som helst, bland annat flera par skor till dottern i superbra skick för fem kronor paret. Håller med om att second hand börjar blir dyrt på vissa ställen, här i Umeå kostar tex begagnade pocketböcker bara nån tia mindre än nya och barnkläder håller också ett högt pris. Men som du skrev, att handla second hand gör man ju inte enbart för att tjäna pengar, även om det är en rolig bonus. Dessutom hittar man ibland de där riktiga fyndloppisarna och då kan man verkligen spara pengar.

    SvaraRadera
  2. Jättebra tips, ibland är vi lite dåliga på det där med extrakläder, men du visar ju tydligt på konsekvenserna. Och du är inte skadad, bara klok :-)

    SvaraRadera
  3. Som blivande förskollärare har man förstått vikten av funktionallitet och bekvämlighet i kläder. :) Sen att inte alla föräldrar tänker så tycker jag är lite märkligt... Smutsiga barn är lyckliga barn!! =0)

    SvaraRadera
  4. Carola: Tack så mycket! Kul att du hittade till Storgatan 107 och att loppisen infriade dina förväntningar. Den är kanon, så är det!!
    Anna: Jag är ju fullt medveten om att man som förälder inte alltid har tid och/eller möjlighet att ha superkoll på det här med extrakläder. Det jag vill visa med inlägget är att det egentligen inte behöver vara så svårt och tidskrävande. Tack för komplimangen! Klok är jag gärna. =)
    Jessica: Du har så rätt, så rätt. Det ska synas att barnen leker!

    SvaraRadera
  5. Therese Kjellsson1 april 2010 kl. 22:58

    Min älskade svägerska, du är inte alls yrkesskadad men däremot blir jag alldeles varm i hjärtat av detta inlägg, vilka fantastiska ord! Å det bästa av allt är att det inte bara är tomma ord för dig utan du backar upp alla dina ord med handlingar vilket gör att det enda man känner för dig är att du är; genuin, ärlig å ingjuter en massa trygghet i oss som har priviligiet å få vara i din omgivning:) Jag har ju inga egna barn än som du vet:) men jag önskar innerligt att jag blir en lika bra mamma till mina eventuella barn som du är till Wilhelm!

    Kram till dig från mig å från alla vi i Dorris:)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails