tisdag 30 mars 2010

Second hand - Vinst på två olika sätt

Häromdagen var det någon som nämnde det här med second hand som är för dyrt. När det ändå kostade så mycket kunde man ju lika gärna gå och handla nya kläder på rea istället.

Själva idéen med att handla second hand går ju inte enbart ut på att man ska spara pengar. För mig är själv sparandet sekundärt och miljövinsten primär. Jag väljer att handla begagnat för att det sparar på miljön och jordens resurser. Sen att det är billigt är ju endast ett plus.

För mig är det ganska krångligt ibland i och med att jag helst vill köpa allt begagnat. Det kan vara svårt att hitta allt. Just nu är jag ute efter ett par barnsolglasögon men också galonvantar och utomhusleksaker. Och de ska vara begagnade annars får det va.

Att köpa nytt kommer för mig i andra hand. Och köper jag nytt vill jag helst handla ekologiskt eller närproducerat.

Igår handlade jag t.ex. praliner av min bi-mamma. Dem ska vi smaska på i påskhelgen och de är verkligen närproducerade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails