måndag 25 januari 2010

Husmor biktar sig

I går kväll hade jag "A Martha Stewart moment".

För att börja från början så har jag en bekännelse; Här hemma finns det något som är otroligt miljöovänligt och som jag skäms över (lite i alla fall). Here we go: Jag har en frysbox à la 50-tal. Ni vet en sån där bullig sak där locket liksom knäpps fast när man ska stänga.

Den låter för närvarande som ett tröskverk (använder säkert lika mycket energi som ett också). När vi flyttade hit i januari -08 fanns denna maskin här redan. Och den har liksom bara hängt med. Tills nu. Jag är ju lite av ett fan vad gäller att använda sakerna ordentligt innan man byter ut dem. Fast i det här fallet tror jag att det är betydligt bättre med en ny som inte slukar lika mycket energi och som säkert inte innehåller lika många konstiga miljöfarliga ämnen.

Vi tror att den är på väg att ge upp och därför har vi tagit ur alla frysvaror och stängt av den. Dels är det ju en viss brandrisk med att ha en halvt havererad frysbox igång och sedan håller den inte riktigt så kallt som den borde.

Igår passade jag därför på att tina en del bär som vi plockade i somras/höstas och laga till lite smått och gott (därav Martha Stewart referensen):

-Svartvinbärs gelé (tyvärr blev den rätt misslyckad, jag är alltid för försiktig med sockret så den blir för lös)
-Blåbärssylt
-Lingonsylt
-Blåbärsmuffins

Wilhelm har också fått lite fil med blåbär till mellis.

Vi har en hel del bär kvar i frysen, bl.a. vita vinbär. Jag är lite "lur" på att eventuellt göra Hallon- och vitvinbärssaft. Tyvärr är hallonen slut, jag får nog köpa i så fall.

4 kommentarer:

  1. Välkommen hit och var lite huslig också. ;)
    Skulle vilja ha någon god middag i morgon efter jobbet och innan jag ska iväg på (tråkig???) APT; fixar du det? ;)

    SvaraRadera
  2. Jag har stängning imorgon samt kvällsplanering, annars skulle jag med glädje skicka med dig en matlåda från dagens middag; Köttgryta, potatis, gårdagens gelé samt kokta ärtor och blomkål! =)

    SvaraRadera
  3. Mmm... Jag kanske kan komma förbi och hämta det på ditt jobb? Haha! ;)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails