tisdag 18 januari 2011

Wilhelms nya gardiner!


Vi har under hösten renoverat ett av sovrummen på övervåningen till Wilhelm. Han har hittills sovit inne hos oss men haft en jättestort lekrum på nedervåningen i anslutning till köket.

Med tanke på Lillis känns det helt naturligt att Wilhelm (som dessutom fyllt 2 år) bör få ett rum där han kan sova och ha sina leksaker för sig själv. Lekrummet bredvid köket kommer ju vara kvar ändå men det får han dela med sin lillasyster eller lillebror.

Vi bor ju i ett gammalt hus, byggt någon gång i slutet av 1800-talet eller början av 1900. Turen har gjort att jag har en sambo som är väldigt händig. Han har snickrat och renoverat på detta hus sedan vi flyttade hit. Jag har mestadels stått för markservice såsom mat och fika, lite målning ibland men även umgänge med Wilhelm så att Jonas fått snickra i fred.

Det är lite synd att jag bör ligga ned i och med att den roligaste delen med Wilhelms rum precis börjat, inredandet. Jag gör dock mitt bästa utifrån förutsättningarna. Rummet är tapetserat med väv som målats med nyansen äggskal. För er som tänker "Guuud så tråkigt i ett barnrum" ligger det mycket tanke bakom. Wilhelms rum skall vara ett lugnt rum där man skall kunna komma till ro på kvällen samtidigt som det skall stimulera under dagtid när lek är huvudsakliga aktiviteten där. Vitt är en neutral färg vilket ger mycket svängrum i fråga om gardiner/tavlor/hyllor/prydnader/färger i övrigt.

Garderobsdörrarna är målade i en fantastisk ljusgrön färg ungefär som första gräset som kommer upp på våren.

Har inbudat 3 m av tyget på bilden ovan från Tradera (jag ÄLSKAR ju som sagt second hand). Möbler är införskaffade second hand också (arvegods, arvegods arvegods =). En matta virkad av trasmattor har jag tillverkat och dessutom virkar jag för närvarande mormorsrutor som en kulspruta för att göra en lampskärm till rummet.

Läs mera här om Wilhelms rum. Och här kan ni se en liten bild på hur det såg ut tidigare.

Under fliken Renovering kan ni hitta mera om vårt hus och vad vi hittills åstadkommit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails