måndag 17 januari 2011

Miljövänliga orkidéer.

Bilden lånad hos Amore Mio orchids.

I fredags när jag var i stan på MVC slank vi in på en blomsteraffär för att jag skulle kunna köpa lite tulpaner. Väl där kom jag på att vi hade rätt så dåligt med krukväxter också och därför köpte jag två, vita orkidéer som var av en variant som har många blommor men blommorna är ganska små. Jättefina!

Hemma upptäckte jag att det satt en liten etikett på blommorna "amore mio orchids, co2 free".
Hmm, vad innebär det tänkte då den miljömedvetna mamman och gick raskt in på hemsidan för detta företag, Amore Mio orchids.

Enligt företaget är de innehavare av det första växthuset i Nederländerna som inte drivs av naturgas. Istället använder de sig av grundvatten som pumpas upp från 80-100 m djup för att kyla ned respektive värma upp. På sommaren pumpas det kalla vattnet upp och används för att kyla ned växthuset sedan pumpas vattnet tillbaka ca. 20 grader varmt och kan då pumpas upp igen och användas för uppvärmning under vintern. Till detta används även en värmepump som kan hetta upp vattnet ytterligare. Denna pump går på förnyelsebar energi. Företaget räknar med att de sparar upp emot 40 % av energin mot vad som skulle gått åt vanligtvis.

Till och med etiketterna skall gå att lägga på komposten enligt dem.

Just vad gäller blommor och växter är det svårt att hitta varianter som är miljövänliga. Jag blev därför glatt överraskad över detta. Dock finns ingen officiell miljömärkning på blommorna utan det är endast företaget själv som valt att märka blommorna på detta sätt. Något kritisk kan man därför få vara. Men kul att det finns alternativ i alla fall!

Läs mera här om miljöarbetet hos Amore Mio Orchids.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails