torsdag 13 maj 2010

Tillverkning av tvättnötslösning

Vi tvättar med tvättnötter (Läs mera här) och på kartongen till dem finns ett recept på TNL =Tvätt Nöts Lösning som man sedan ska kunna använda som skurmedel, diskmedel, tvättmedel, shampoo till både människor och djur osv osv.

Igår kväll kokade jag därför 3 liter vatten med drygt 20 nöthalvor i 10 minuter. Denna lösning hällde jag (efter att den kallnat)sedan på diverse flaskor som nu finns utplacerade lite varstans här i huset. Det skummade en del när jag hällde upp på flaskorna och det tolkar jag som att vätskan är "såp-aktig" av sig. Spännande!

Jag har redan använt TNL vid avtorkning av kladdigt köksbord samt vid handtvätt och det fungerar alldeles föredömligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails