söndag 9 maj 2010

Kompost x 2

Idag har jag monterat min nya kompost (bestående av kompostgaller). Jag har sedan rensat ur min varmkompost och fördelat innehållet på tre olika sätt.

Del 1 av komposten var färdig mylla som jag tänker använda till både rabatter, odlingslådor och krukor nu i sommar.

Del 2 var komposterat material som var lite väl grovt och inte till 100 % färdigkomposterat. Detta material skottade jag över i mitt nya kompostgaller där det får ligga och efterkompostera.

Del 3 av kompostmaterialet var sådant att det behövde förmultna mycket mer så det öste jag tillbaka i min varmkompost.

Det är kul att se hur snabbt det har gått och att den varit aktiv även under vintern. Varmkomposten består av två olika skikt med ett luftskikt emellan som isolerar. Jag har haft den i sådär 4-5 år och är jättenöjd.

Jag är ingen kompostexpert men tycker att det är förbaskat skojigt att hålla på med!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails