torsdag 13 maj 2010

Kristihimmelsfärds-SPA

Som ni tidigare kanske läst har jag blivit väldigt inspirerad av boken "Lisens Örtspa". Naturlig skönhetsvård med hjälp av vegetabiliska oljor, örter och växter. Tidigare har jag provat att bada badkar med en Mynta infusion i vattnet.

Idag har jag (I sann Ekoblogg anda, Malin har ju Torsdagsspa) haft lite spa-verksamhet i vårt härliga, nya, fräscha badrum.

Jag började med att ånga ansiktet, för att få porerna att öppna sig. 1 liter kokande vatten hällde jag över 2 msk Herbes de Provence (dvs. en kryddblandning med bland annat lavendel, rosmarin och timjan). Sedan satt jag lutad över vattnet med en handduk över huvudet. Kändes superhärligt för huden och även hälsosamt att andas in den aromatiska ångan.

Sedan skrubbade jag ansiktet med en hemmagjord sockerskrubb gjord på 1 dl socker, rapsolja och eterisk lavendelolja.

Väl i duschen, skrubbade jag kroppen med en hemmagjord kaffeskrubb (1 dl kokkaffe, 1 dl socker, rapsolja) som jag sedan sköljde av. Efter hårtvätt med Urtekrams oparfymerade shampoo struntade jag i balsam och sköljde istället igenom håret med vattnet som jag ångat ansiktet med. Jag hade före detta silat bort kryddorna från vattnet.

Resultatet är helt makalöst. Ansiktet skimrar och känns så där riktigt friskt och rosigt. Håret doftar fantastiskt kryddigt och huden med.

Det känns härligt att inför sommaren få piffa lite extra.

Hur ser er skönhetsvård ut? Har ni något tips?

2 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails