onsdag 7 april 2010

Bokbad



På mitt härliga nya jobb finns ett alldeles förträffligt bibliotek som jag besökt på min lunch idag. Bibliotek är något som är otroligt underskattat och väldigt miljövänligt. Varje bok läses ju (förhoppningsvis) av en mängd människor vilket innebär att man inte måste trycka lika många böcker som om alla skulle köpt en bok var.

Som ni ser på bilden (återigen upp och ner, ledsen) är det en drös med barnböcker som fått följa med hem och idag har vi "bokbadat" jag och Wilhelm. Vi läste tre böcker på en gång när jag kom hem. Sedan läste vi två till efter mellanmålet och ytterligare en samtidigt som vi klädde på oss för att gå ut och leka.

Som avslutning på dagen läste vi en sista "bibblan-bok" innan läggdags.
Kvällens lässtund avslutades med en bok här hemifrån som är välkänd och trygg för Wilhelm.

Vad gäller barn och böcker finns det ingen gräns för hur många böcker som är för mycket eller för många. Man märker på barnet om den tycker om det, lyssnar, tittar på bilderna etc. Om det inte funkar bra så provar man en annan gång. Förslagsvis kanske när barnet är mätt i magen och lite småtrött. Vi har läst för Wilhelm sedan han låg i magen i princip och därför är han en "bokslukare" av stora mått nu. Det är inga problem att läsa sådär en tre-fyra böcker i rad nu.
Han visar oss att han vill läsa också genom att peka på böckerna.

Fantasins värld är öppen för alla oavsett ålder!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails