måndag 5 april 2010

Min mors dotter!

Jag är väldigt lik min mamma. Nu menar jag inte i första hand utseendemässigt, även om vi säkert är lika på många sätt där med, utan hur vi tänker och tycker.

I går kväll under vårt kortspelande började vi prata om det här med ekologisk mat, tillsatser etc etc och jag upptäckte att hon insett och funderat över precis samma sak som jag. Ska försöka att förklara:

Tidigare, innan ekologisk mat, KRAV-märkt osv var vanligt så trodde man ju att maten man köpte och åt var helt ok och att företagen inte på något sätt är ute efter att lura en eller få en att köpa mat som egentligen inte är bra för mig eller miljön. Men nu, när ekologisk mat har blivit så vedertaget, när i princip nästan allt finns som ekologiskt alternativ, så dyker ju frågan upp: Vad exakt är det i den mat som inte är ekologisk eller KRAV-märkt? Hur bra är den maten egentligen? För dig som människa, för miljön, för de människor som odlat/producerat varan i produktens begynnelse? Jag vet att jag skrivit det förut men det finns så mycket (ursäkta ordvalet) skit ute i våra butiker som vi köper och lägger på tallrikarna. KRAV-märkt mat synas av en oberoende organisation men som min käre far påtalade igår så finns det ju inget märke eller något certifikat på "vanlig, konventionell" mat för att visa att den är ok och kontrollerad.

Det är så många konsumenter som inte tänker på det och är omedvetna om det men det absolut värsta är att företagen är medvetna om det men inte bryr sig.

Jag har funderat mycket kring detta, min mamma har också gjort det, har du funderat och vad har du i så fall tänkt? Jag är nyfiken att höra fler röster om ämnet.

Till sist; gör ett aktivt och medvetet val, handla ekologiskt och KRAV-märkt!

3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att detta är en väldigt viktig fråga att uppmärksamma. KRAV är ett bra hjälpmedel, men ju mer folk i allmänhet lär sig mer om och väljer klimatsmart mat i form av ekologikst, närodlat, rättvisemärkt och säsongsanpassat desto snarare kommer vi att hitta tillbaka till ett sunt användande av våra resurser och ett hållbart leverne.

    SvaraRadera
  2. Hej Emelie, har följt din blogg ett tag. Jag håller helt med dig och din mamma. Själv är jag är födoämnesintolerant. Så för mig går det ut på att stoppa i mig sådant jag tål och kan äta. Det innebär att jag inte alltid kan köpa det som är ekologiskt eller rättvisemärkt. Det önskar jag var en självklarhet för var och en att känna sig trygg och säker på att det vi stoppar i magen är helt utan gifter och konstgjorda ämnen.Om detta skrev jag på min blogg, om du har lust att läsa.
    http://hyh-sund.blogspot.com/2010/03/om-miljo-den-inre-miljon.html
    /H

    SvaraRadera
  3. Mamma mimmi: Alldeles riktigt. KRAV märkningen/Rättvisemärkning kommer förhoppningsvis bli överflödig tillslut eftersom all mat kommer att tillverkas på ett miljövänligt och etiskt sätt.
    HY:s pyssel och maträtter: Jag förstår att det inte riktigt är lika enkelt för er som är intolerant på olika sätt. Vi har tur vi som kan äta det mesta! Kul läsning förresten..=)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails