söndag 6 december 2009

Julbak del 3 - Brysselkex

En till vacker låda som jag fyndat på auktion.

Ikväll bakade jag världens enklaste kaka, Brysselkex. (En form av mördegskaka)

ca. 50 st
1 dl socker
200 g smör
2 tsk vaniljsocker
5 dl vetemjöl

Strösocker + lite karamellfärg om man vill.

Blanda ihop alla ingredienser till en fast, smidig deg. Dela degen i två och rulla ut dem till rullar med ca. 4 cm i diameter. Häll ut lite strösocker på en skärbräda av plast (blanda eventuellt ut sockret med några droppar karamellfärg). Rulla sedan de två rullarna i sockret. Låt rullarna ligga i kylskåp en stund och skär dem sedan i skivor som man lägger på plåtar med bakplåtspapper. 175 grader i ca. 10 minuter. Supergoda!

Julbak del 1 - Choklad muffins med kladdkakefeeling

Julbak del 2 - Dinkelkakor

2 kommentarer:

  1. Nä nu får du inte baka nå mer ;) Jag hinner inte med!!! Upptäckte just att min jäst kympigt till en liten minitärning...tiden går fort i juletider!!!
    Men oj vad sugen jag blir på allt gott du fixar!!!
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Stina: Hehe, det mesta av mitt bak är ju till lillemans födelsedag i nuläget. Innan jul måste jag nog baka något mer. Just nu är jag fast i "små-kaksträsket" Det är så roligt med kakburkarna och de små staplarna som ligger däri. Mycket roligare än en sockerkaka i frysen. ;o)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails