söndag 3 januari 2010

Vargjakt

Igår blev var tionde varg dödad i vårt lilla land. 10 % av den svenska vargstammen blev skjutna. Under en dag klarade man av den licensjakt på varg som riksdagen beslutat om. Naturvårdsverket har tagit hand om strukturen av jakten och de har uppenbarligen inte skött sitt jobb. Att göra en "folkfest" av en sådan här sak är makabert. Jägarna går man ur huse och inte är det för att på något sätt göra en insats för naturen och djurens bästa utan det är endast för deras eget höga nöjes skull.

Jag kan förstå att man ibland måste skjuta bort rovdjur när de antingen är sjuka eller aggressiva och farliga. Men att döda vart tionde djur utan urskiljning vad gäller ålder, kön, genetisk härkomst etc. är helt galet. Det är vi människor som inkräktar i naturen inte tvärtom!!!

Var jag står i den här frågan är nog ganska tydligt...

5 kommentarer:

  1. Jag hörde om det på radion idag och miljöministern sa att de var tvugna att skjuta av vargar på grund av att en del hade genetiska fel... Då undrar jag HUR de kollar upp att det är de vargarna som de skjuter... Idioti!

    SvaraRadera
  2. Mmm många blev skjutna... många fler än tillåtet. Snabba dumma beslut.

    Vad roligt att du lämnade en kommentar hos mig så jag hittade till dig. Härligt med en ny vän i bloggsfären!

    / Bondjäntan

    SvaraRadera
  3. Hör du nu nu får du tam mig f ta och skärpa dig.
    Ni ska inte lägga er i de ni inte begriper era eko-muppar. Fattaru inte att det finns alldeles för mycket VARG i vårat lilla land om det går så fort att skjuta dessa. Det vore mycket rimligare om tilldelningen på Varg var det dubbla om inte mer.
    Våra förfäder gjorde ett gott jobb med vargstammen då de faktiskt lyckades utrota detta betydelselösa djur som endast ställde till med bekymmer. Nu då vi äntligen har fått myndigheterna att fatta ett så vettigt beslut med laglig vargjakt ska vi väl vara evigt tacksamm för detta.........
    Det är väl jättebra att ha en kontrollerad vargjakt i vårat lilla LAND.....
    Fortsätt med era eko-bloggar men lämna sånt som ni inte begriper åt någon som kanske gör det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Mvh
    Svåger Henrik

    SvaraRadera
  4. Jenny: Precis vad jag också tänkt. De lär ju inte har suttit med kikaren och haft en diskussion kring huruvida djuret är värt att bevara eller icke.
    Bonjäntan: Snabba beslut var det definitivt. Hittade dig via ekomuppen..jättekul!
    Henrik: Kära svåger, det är tur att vi har ett fritt land eftersom jag (vad gäller det mesta) tycker precis tvärtemot dig. Jag förstod att du skulle vakna upp ur dvalan av detta inlägg. Dock vill jag påpeka att ni jägare ofta har en ensidig syn på saken, dvs, inte ett helhets perspektiv på djur/natur/människa/miljö. Utan mestadels har ni MÄNNISKA. Övriga kommentarer kring eko-bloggare osv. ser jag som ett skämt!!!

    SvaraRadera
  5. Skämt och skämt!
    Ja det kanske det är men en del saker skämtar man hellt enkelt inte om!!!!!!!!!!!!!

    Det är ju bedrövligt att du sitter och kritiserar Vargjakten i detta fria land, när det var det stakaste Borgliga vallöftet som de har ordnat till på ett exeptionellt sätt.
    Nu siktar vi på 2010 och hoppas att inga typ miljöpartister O.S.V får för stor makt så kanske vi kan fortsätta att leva i vår idyliska landsbyggd ett tag till och utöva våra fantastiska intressen i skog och mark.
    Förhoppningsvis kan även våran generation och även nästa fortsätta utöva löshundsjakt precis som vi alltid har gjort.

    Jägarhälsningar
    Henkan

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails