torsdag 7 januari 2010

Är du en datumfascist?

Läste en sådan härlig krönika häromdagen. Satt på min lilla lunch och tittade i en gammal Amelia som låg och slängde på mitt jobb.

Kvinnan skrev om något som hade hög igen-kännings-faktor för mig: Datum-fascismen (Hennes ord). Är du en sådan? Jag är det inte.

Datumfascister är de som kastar mat när bäst-före datumet gått ut, vare sig varan är ok eller inte. Det datumfascisterna inte riktigt greppat är nog att matvaruproducenterna tar det säkra före det osäkra och sätter ett bäst-före datum som är bra mycket tidigare än vad det egentligen borde vara. De vill ju inte ha kunder som stup i kvarten kontaktar dem för att maten är dålig eller för att de blivit sjuka av deras produkter.

Jag brukar alltid lukta och titta på varan innan jag slänger något. Om varan inte är öppnad och stått i kylskåp brukar det alltid hålla flera dagar längre, ibland upp till en vecka beroende på vilken slags vara. Mjölk och fil håller, oöppnade, flera dagar efter bäst-före, t.ex.

Det kastas så otroligt mycket mat i vårt samhälle och det är en stor miljöbov. Många saker kan man dessutom frysa in: Mjölk, smör, krossade tomater, bananer etc. Frys in och plocka fram t.ex. vid bak eller annan matlagning.

Här kan ni läsa ett inlägg om Do the Rest. En kokbok under planeringsstadiet, om vad man kan hitta på med rester.

Do the rest (hemsidan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails